Wasiat dalam sistem faraid tak boleh diubah

Berita Harian 14 Febuari 2009

choo@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, menyelar pihak yang mendesak peraturan wasiat dalam sistem faraid diubah.Pihak terbabit memberi alasan sistem itu lapuk dan mendiskriminasi wanita Muslim, kerana membuat dakwaan itu tanpa memahami Islam serta tidak bertanggungjawab terhadap agama sendiri.

Katanya, peraturan sedia ada itu tidak perlu disemak semula mahu pun diubah kerana sistem faraid ditentukan Allah SWT dan bukan undang-undang buatan manusia.

Beliau menegaskan, sistem faraid tidak mendiskriminasi golongan wanita, sebaliknya pembahagian harta yang lebih kepada pihak lelaki ialah kerana mereka memikul lebih banyak tanggungjawab.“Orang yang bercakap itu tidak memahami Islam dan apa sebenarnya faraid, serta tidak bertanggungjawab langsung terhadap agama. Islam mengambil kira banyak sebab dalam penentuan faraid ini.

“Dalam Islam, kita tidak memperjuangkan kesamaan antara lelaki dan wanita tetapi keadilan jantina. Sama rata tidak semestinya adil. Islam memberi apa yang sesuai dan layak,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Laporan akhbar semalam memetik seorang penyelidik bebas, penulis dan jurulatih advokat hak asasi manusia, Cassandra Balchin yang sudah memeluk Islam, sebagai berkata peraturan wasiat dalam sistem faraid mesti disemak semula.Balchin yang berada di negara ini untuk menghadiri mesyuarat Musawah mendakwa, sistem faraid sedia ada sudah lapuk kerana diterjemah menurut konteks sejarah, malah mendiskriminasi wanita yang memperoleh pembahagian harta lebih sedikit berbanding lelaki dan sudah tiba masanya mendapatkan kesamaan antara jantina dalam Islam.

Mashitah berkata, ada pelbagai saluran disediakan dalam Islam untuk mendapatkan pembahagian harta secara sama rata antara anak lelaki dan perempuan, termasuk melalui penetapan wasiat, hibah serta undang-undang.

Sementara itu, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar, menegaskan sistem faraid tidak perlu disemak semula serta tidak boleh diubah kerana ia sudah jelas dan juga ketentuan Allah di mana Surah an-Nisa ayat 11 hingga 14 memperincikan perihal pembahagian harta dalam Islam.

“Dalam sistem faraid, anak lelaki mendapat bahagian lebih besar tetapi itu nilai kasar kerana mereka wajib menggunakannya untuk isteri, anak-anak, ibu bapa dan bertanggungjawab membantu adik-beradik perempuan yang memperoleh bahagian lebih sedikit apabila mereka kesusahan. Ini berbanding anak perempuan yang mendapat bahagian lebih sedikit tetapi ia adalah nilai bersih, iaitu hak mutlak mereka. Justeru pada akhirnya, nilai bahagian kedua-dua lelaki dan perempuan adalah sama,” katanya.

“Dalam hukum Islam, keadilan bukan seperti ‘satu sama dengan satu’ tetapi meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Kita perlu balik kepada sumber hukum, hadis dan ijtimak ulama.

“Jangan menggunakan `neraca’ (alasan memperjuangkan hak sama rata) dari Barat yang nampak baik tetapi sebenarnya menyesatkan. Selain itu, jangan terlalu takjub dengan akal fikiran dan juga jangan mempengaruhi orang lain pula,” katanya.

About these ads

2 thoughts on “Wasiat dalam sistem faraid tak boleh diubah

  1. benar, soalnya hukum Allah itu adil, namun isu yang menjadi perdebatan, terlalu ramai yang menjadi ‘mangsa’ akibat kerakusan drpd mereka yang tamak harta faraid.

    Ia isu apabila hakikatnya ramai kaum lelaki tidak membela nasib adik2 perempuan mereka. Ia menjadi isu, apabila ramai yang saudara2 perempuan sebenarnya menjaga kebajikan ibubapa mereka terutama ketika sakit yang mana saudara2 lelaki mereka yang WAJIB menjaga itu, telah melepaskan tanggungjawab dengan sewenang-wenangnya.

    Adakah ADIL jika isu wang EPF diletakkan di bawah urusan faraid, yang mana sekirannya mati si suami/isteri, datang gerombolan2 ‘tamak faraid’ dalam hidup balu si mati tadi yang tentunya kesedihan, kehilangan tempat bergantung etc. nah, bayangkan dalam situasi ini anda (yang kaum isteri) baru kematian suami, tempat bergantung, tempat berkasih sayang tiba2 kehilangan suami tercinta dan perlu meneruskan kehidupan dengan anak2 yang masih kecil, NAMUN ‘harta’ yang tidak seberapa peninggalan suami itu dituntut oleh keluarga suami yang langsung ketika hayatnya tidak mengambil tahu tentang hidup/sakit/pening si suami termasuk diabai ketika kecil oleh ibubapa sendiri- tiba2 gerombolan2 ini datang menuntut HAK mereka atas dasar faraid…..MANA ADILNYA sistem ini?

    benar hukum ALLAH itu benar dan ADIL, namun harus juga melihat rentasi zaman dari saat HUKUM ini diturunkan- relevancy harus ada. HUKUM ini digunapakai ketika zaman manusia hidup dalam peperangan, ramai kaum2 bapa yang meninggalkan dunia….nasib kaum isteri dan anak2 terkontang-konting; maka adanya sistem ini telah membela nasib kaum isteri itu. Malah, ketika zaman dahulu, ramai lelaki /abang2/adik2 lelaki masih kuat rasa tanggungjawab kepada saudara2 perempuannya (saya tahu contoh terbaik datuk saudara saya yang telah mengambilalih tanggungjawab sebagai ketua keluarga adik perempuannya yang kematian isteri, anak2 adik perempuannya itu – keluarga ibu saya- semuanya dijaga dengan rapi dan dibela sehingga berjaya walaupun hanya ketika hayat datuk saudara itu sahaja)

    saya percaya HUKUM ALLAH itu ADIL. ISLAM itu ADIL. masalahnya, banyak yang menjadi amalan hanyala mengikut interpretasi MANUSIA, berdasarkan ijtihad …maka salah ke sekiranya menggunakan ijtihad juga kita melihat semula keberkesanan pelaksanaan sistem ini?

    wallahualam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s